Εγγραφείτε στο newsletter

* Θα σας ενημερώνουμε για όλα τα τελευταία νέα του χώρου των Logistics

Διαβάστε

Χρησιμοποιώντας την ιστοσελίδα μας συμφωνείτε με την πολιτική για τη χρήση cookies.

Άποψη του λιμανιού του Πειραιά.
Άποψη του λιμανιού του Πειραιά.
Άποψη του λιμανιού του Πειραιά.
On The Way, Ναυτιλία - Λιμάνια

ΟΛΠ: Αλλάζει ρότα το λιμάνι 

Με ποιον τρόπο σχεδιάζει η COSCO την αναβάθμιση του λιμανιού του Πειραιά και των υπηρεσιών που προσφέρει.

Μια σειρά προτεραιοτήτων που αφορούν στην υλοποίηση συγκεκριμένων σχεδιασμών με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης έχει θέσει από τις αρχές του φθινοπώρου η COSCO για το λιμάνι του Πειραιά ώστε αυτό να καταστεί «ανωτάτου επιπέδου πύλη» της Κίνας στην Ευρώπη. Ο βασικός στόχος είχε αποκαλυφθεί κατά τη συνάντηση του Κινέζου πρωθυπουργού, Λι Κετσιάνγκ, με τον Έλληνα ομόλογό του, Αλέξη Τσίπρα, που είχε πραγματοποιήσει επίσημη επίσκεψη στο Πεκίνο και είχε επιβεβαιωθεί από τον πρόεδρο της Cosco, Ξου Λιρόνγκ, ο οποίος και ανακοίνωσε επιπλέον επενδύσεις, ύψους άνω των 500 εκατ. ευρώ πέραν των 350 εκατ. που προβλέπει η συμφωνία παραχώρησης του ΟΛΠ.

Αποκρυπτογραφώντας τις δηλώσεις που καταγράφηκαν σε Πεκίνο και Σαγκάη, η «Ακτή Μιαούλη» ουσιαστικά σκιαγράφησε τις προτεραιότητες που έχουν τεθεί κατά τομέα δραστηριοτήτων του λιμανιού του Πειραιά, η υλοποίηση των οποίων, όπως προαναφέρθηκε, θα τρέξει σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα. Μάλιστα, με δεδομένο ότι τα έργα ανάπτυξης του Προβλήτα ΙΙΙ, αλλά και του εξοπλισμού του εξελίσσονται ταχύτερα των χρονοδιαγραμμάτων, καθίσταται προφανής η αποφασιστικότητα της COSCO να επιταχύνει τις αναβαθμίσεις αφενός για να υλοποιήσει τον τεθέντα στόχο και αφετέρου για να απαντήσει στις απαιτήσεις του διεθνούς εμπορίου, που προσανατολίζεται πλέον στη χρήση του «θαλάσσιου δρόμου του μεταξιού» που η Κίνα προωθεί με φρενήρεις ρυθμούς, προβαίνοντας σε γιγαντιαίες επενδύσεις σε όλη του τη διαδρομή, και φυσικά στον Πειραιά, που είναι η θαλάσσια απόληξή του στην Νότια Ευρώπη.

 

Κρουαζιέρα και ακτοπλοΐα

Αν και το ενδιαφέρον ήταν και παραμένει για το διεθνές εμπόριο το εμπορικό τμήμα του λιμένα του Πειραιά, η πλευρά της COSCO, πολύ προ της κατακύρωσης του διαγωνισμού για τον ΟΛΠ που πέρασε από σαράντα κύματα, είχε αποκαλύψει τις προθέσεις της για τον τομέα της κρουαζιέρας συμμετέχοντας με υψηλόβαθμα στελέχη της από κοινού με στελέχη του ΟΛΠ σε διεθνή έκθεση στο Μαϊάμι.

Αλλά τα στοιχεία δεν περιορίζονται εκεί και μόνο. Η εταιρεία ήδη έχει ξεκινήσει επαφές με μεγάλες διεθνείς εταιρείες κρουαζιέρας, που δείχνουν ενδιαφέρον να κάνουν το λιμάνι του Πειραιά βάση τους. Για να συμβεί αυτό η COSCO έχει σχεδιασμούς ανάπτυξης των cruise terminals με δαπάνη που αγγίζει τα 200 εκατ. ευρώ, ώστε αυτά να μπορούν να δεχθούν και να εξυπηρετήσουν τα μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας κρουαζιερόπλοια στον κόσμο.

Να σημειωθεί ότι και για τον ευαίσθητο τομέα των ακτοπλοϊκών μεταφορών υπάρχουν σχεδιασμοί καθώς, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, θα γίνουν αναδιατάξεις ώστε το κομμάτι που θα είναι αφιερωμένο σε αυτόν να καταστεί λειτουργικότερο του σημερινού και καταφανώς φιλικότερο για το επιβατικό κοινό.

 

Το εμπορικό κομμάτι

Όσον αφορά στα container terminals, που ενδιαφέρουν ιδιαίτερα το διεθνές εμπόριο, στις προτεραιότητες έχει τεθεί η συνολική αναβάθμιση του πρώτου προβλήτα, στην οποία αναφέρθηκε ο Ξου Λιρόνγκ, παράλληλα με την επίλυση μιας δέσμης επισημασμένων προβλημάτων που φαίνεται να υποσκάπτουν τη λειτουργικότητά του.

Στο τμήμα της επίγειας εξυπηρέτησης των γερανογεφυρών, επίσης εκτιμάται ότι θα επέλθουν σημαντικές αναβαθμίσεις, καθώς με την έναρξη της λειτουργίας του υπό κατασκευή προβλήτα ΙΙΙ Δυτικού, το λιμάνι θα μπορεί να υποδέχεται ταυτόχρονα περισσότερα και μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας πλοία εμπορευματοκιβωτίων. Γεγονός που σημαίνει μεγαλύτερους όγκους εμπορευματοκιβωτίων για φορτοεκφόρτωση και βεβαίως ταχύτερους χρόνους στη διασπορά και συγκέντρωση των «κουτιών». Να σημειωθεί επίσης ότι ο Πειραιάς είναι απαλλαγμένος από προβλήματα που αντιμετωπίζουν με βυθίσματα άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια, καθώς είναι χαρακτηρισμένος deep sea port με ό,τι θετικό αυτό συνεπάγεται.

Αλλά δεν είναι μόνο το container terminal. Στους σχεδιασμούς σημαντικότατη θέση καταλαμβάνει το car terminal, η δυναμικότητα του οποίου, από 9.000 που είναι σήμερα, θα αυξηθεί ώστε να είναι εφικτό «να σταθμεύουν» 20.000 οχήματα, μεγάλο μέρος των οποίων θα κατευθύνεται μέσω του Πειραιά στις διεθνείς αγορές, ενώ παράλληλα θα αναπτυχθούν νέες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας στη διαχείριση των αυτοκινήτων στο car terminal.

 

Η επισκευαστική ζώνη

Θεαματική «θεραπεία», όμως, ετοιμάζει η COSCO και για τον «μεγάλο ασθενή», που δεν είναι παρά το τμήμα της επισκευαστικής ζώνης που είναι υπό τον έλεγχο του ΟΛΠ. Και η ουσιαστική θεραπεία, μετά τη δομικού χαρακτήρα αναδιαμόρφωση του ευρύτερου σκηνικού, που για χρόνια κατάτρεχε τη ζώνη, είναι η τοποθέτηση νεότευκτης πλωτής δεξαμενής 300.000 τόνων, η οποία με την έλευσή της θα προσδώσει στη ζώνη ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε διεθνές επίπεδο, καθώς θα συσπειρώσει ένα αξιόλογο ανθρώπινο δυναμικό, οι γνώσεις και οι δυνατότητες του οποίου είναι ξακουστές.

Να σημειωθεί ότι η κινεζική πλευρά, στις επαφές που είχε όλο το προηγούμενο διάστημα με φορείς των παραγωγικών τάξεων του πειραϊκού χώρου, είχε καταγράψει τόσο τις προσδοκίες όσο και τους προβληματισμούς για μια σειρά από επιμέρους θέματα, τα οποία χρήζουν επιλύσεως εδώ και δεκαετίες και απασχολούν μεγάλο μέρος των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο και πέριξ αυτού. Από την άλλη πλευρά κύκλοι των παραγωγικών τάξεων στο πρόσφατο -και όχι μόνο- παρελθόν έχουν φωτογραφίσει τα γενικότερα προβλήματα στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της χώρας ως εκ των βασικών αιτίων που το κλίμα βάρυνε στην επισκευαστική ζώνη, με τον κύκλο εργασιών να συρρικνώνεται σημαντικά.

Ουσιαστικά ο «χρόνος θεραπείας» προσδιορίζεται από τον χρόνο έλευσης της δεξαμενής, που ορίζεται από την ενεργοποίηση της σχετική απόφασης (χρόνος ναυπήγησης) συνυπολογιζομένου και του χρόνου μεταφοράς και τον οποίο οι εκτιμήσεις θέλουν κατά μέσο όρο ανάλογο του χρόνου που έκαναν να φτάσουν στον Πειραιά οι νεότευκτες υπερσύγχρονες SPP γερανογέφυρες.